Ну хорошо. Я предупреждал.....
JAR 25.149 Subpart B FAR 25.149 Subpart B
“JAR/FAR 25.149 Minimum control speed
(e) VMCG, the minimum control speed on the ground, is the calibrated airspeed during
the take-off run, at which, when the critical engine is suddenly made inoperative, it is
possible to maintain control of the aeroplane with the use of the primary aerodynamic
controls alone (without the use of nose-wheel steering) to enable the take-off to be
safely continued using normal piloting skill.
Это было определение
А это - объяснение:
A reduction in the minimum control speeds sometimes generates a takeoff
performance benefit (higher MTOW) when taking-off on a short runway. Indeed, the
decision speed V1 is the maximum speed at which it is still possible to reject the
takeoff and stop the aircraft within the runway limits. Nevertheless, V1 must be
greater than VMCG, and the Accelerate Stop Distance is often the most constraining
limitation on a short runway. A reduction of the VMCG can then permit a reduction of
the ASD for a given takeoff weight, and lead to better takeoff performance when the
MTOW without derate is ASD/VMCG limited.
То-есть существует минимальная скорость Vmcg, на которой самолет уже возможно удержать на полосе за счет аэродинамических рулей при отказе одного двигателя - ведь при этом второй двигатель будет разворачивать самолет. Эта скорость не должна быть выше скорости принятия решения V1, посему на коротких полосах может "подпирать" V1 и делать ее больше. При введении DERATE ввиду понижения тяги двигателей эта скорость Vmcg становится ниже, как следствие V1 тоже может стать ниже. А если мы возьмем и влепим при такой ситуации максимальную тягу и тут у нас возьми и откажи движок, самолет уже негарантированно останется на полосе ввиду нарушения лимита по Vmcg - рулей уже может не хватить. Потому-то при DERATE тягу добавить нельзя
При взлете на Flex/Assumed эта скорость не пересчитывается.