Катастрофа самолета Boeing 737-500 PK-CLC в Индонезии 09.01.2021

Реклама
Ай, молодца: пацан сказал - пацан сделал! И неважно, что на CVR ничего не будет. А, может, и будет...
Безымянный.jpg


Считывание займет от 3 дней до недели, сказал глава Национального комитета по безопасности на транспорте Индонезии (KNKT) Сурджанто Тьяджоно. CVR рейса 182 Srwijiaya был обнаружен почти через 3 месяца на исходе вторника под метровым слоем грязи.
#autoremove
 
Последнее редактирование:
Или не услышали, или не считали.
Вариантов пока больше чем один
Думаю, таки услышали. Если за 2 недели ничего бы не получилось считать - уже наверняка бы сказали. что запись непригодна к расшифровке. "Удобные" данные они достаточно быстро выдают.
 
... И тишина...
Что ж там такое услышали...

Cockpit voice recorder from crashed Indonesian jet downloaded successfully: investigator​

 
ВП... И тишина...
Что ж там такое услышали...
Вполне возможно что ничего полезного. Помните такое?
SINK RATE! PULL UP! PULL UP!
ВП: Рустик?
ВП: Рустик!?
Звуковой сигнал F=500Гц.
КВС: Чё?
2П : Куда мы?
15:23:27 GPWS BANK ANGLE!
Конец записи.
 
По результатам расследования катастрофы FAA 18.05.2021 года выпустило директиву летной годности AD-2021-08-14.
Краткое содержание (источник: Avherald):
The FAA previously issued AD 2000-23-34, Amendment 39-12007 (65 FR 75595, December 4, 2000) (AD 2000-23-34), which applies to all Boeing Model 737-300, -400, and -500 series airplanes, and requires replacing the existing A/T computer with a new, improved A/T computer that included an asymmetric cruise thrust monitor.

On January 9, 2021, a Model 737-500 series airplane operated by Sriwijaya Air was involved in an accident on a flight from Jakarta, Indonesia. There were 62 fatalities. During the ongoing accident investigation, Boeing reported that a flap synchro wire failure may go undetected by the A/T computer on the affected airplanes. Further investigation has revealed that the design update for the A/T computer required by AD 2000-23-34 does not properly account for a possible latent failure of the flap position sensor, which is one data component needed to provide the logic necessary for the asymmetric cruise thrust monitor to operate. Failure of the asymmetric cruise thrust monitor to engage during a large thrust asymmetry event could result in loss of control of the airplane. At this time, the preliminary data of the ongoing accident investigation shows that it is highly unlikely that the accident resulted from the latent failure of the flap synchro wire. However, the FAA has determined that the unsafe condition identified in this AD could exist or develop in Model 737-300, -400, and -500 series airplanes, and that this AD is therefore necessary to address the identified unsafe condition.

The FAA has confirmed that accomplishment of the applicable BITE test in the existing airplane maintenance manual (AMM) detects the flap synchro wire failure. This test is currently not required to be performed repetitively, leading to a potential latent failure if the test is not performed regularly, which will be required by this AD.

Model 737-100 and -200 series airplanes are not affected by this AD due to an A/T design difference that is not subject to the identified unsafe condition.


The AD requires operators to conduct:

Within 250 flight hours or 2 months after the effective date of this AD, whichever occurs first: Perform the applicable A/T computer BITE (built-in test equipment) test, “A/T BITE TEST LRU INTERFACE,” and before further flight do all applicable corrective actions, in accordance with paragraphs 1. through 5. of Boeing Multi-Operator Message MOM-MOM-21-0145-01B(R2), dated March 30, 2021, except as provided in paragraph (h) of this AD. Repeat the test thereafter at intervals not to exceed 2,000 flight hours.
 
Реклама
Ничего особенного. Это вообще к данной катастрофе не относится. Она носит характер что к какой-то более ранней директиве нужно уточнить некоторые моменты.
 
А кто-нибудь может предложить ясный перевод?
Новый АТ мониторит несимметричность тяги. Один из параметров необходимых для логики - сигнал с датчика положения flap. Обнаружено, что может быть скрытая (необнаружеваемая ошибка с этого датчика). Для всех Боингов с 300х. Теперь есть тест, что необходимо делать каждые 2000 часов.
 
А кто-нибудь может предложить ясный перевод?
Ещё пару слов:
Новый АТ (с контролем несимметричной тяги) было предложено устанавливать в декабре 2000.
Утверждается, что мало вероятно, что эта скрытая ошибка вызвала данную катастрофу
 
Как я уже писал ранее. Причина может лежать на поверхности. Плохое метео+ отказ АП совпали с прямыми действиями с механизацией и пр. Точнее сказать, экипаж просто не видел и не знал что надо делать. А делать надо было просто, надо заниматься пилотированием на взлете, а не кумекать что там у меня происходит. Отключай АП и пилотируй. Если можешь.
 
И неважно, что на CVR ничего не будет. А, может, и будет...
Угадали, на CVR оказалась "забита" самая важная запись - переговоры/разговоры в кабине экипажа...

The CVR download revealed that:
.....
Channel 4 recorded a prominent tone with frequency of around 400 Hz. This
tone interfered with all other audio signals and the recorded audio data was
unintelligible.
 
Угадали, на CVR оказалась "забита" самая важная запись - переговоры/разговоры в кабине экипажа...

The CVR download revealed that:
.....
Channel 4 recorded a prominent tone with frequency of around 400 Hz. This
tone interfered with all other audio signals and the recorded audio data was
unintelligible.
Вы забыли процитировать из отчета описание информации на 1, 2 и 3 каналах
 
Реклама
Channel 4 recorded a prominent tone with frequency of around 400 Hz. This
tone interfered with all other audio signals and the recorded audio data was
unintelligible.
Тут ключевой вопрос - эти 400Hz записаны вместе с аудиосигналом или вместо? Если вместе - как написано в отчете - то отфильтровать его - не особо великая проблема, и непонятно, почему этого до сих пор не сделали. В таком случае, возможно что на самом деле кроме этой пищалки (кз входа микрофона с бортовой электросетью?) на записи ничего и нет.
 
Назад