на 737 боинге НГ устанавливается датчик угла атаки вот из этой серии
Model 0861 AOA Transmitter This swept vane angle of attack transmitter is aerodynamically aligned, has high reliability, low maintenance requirements and superior performance. Our patented swept tapered vane minimizes aerodynamic drag and provides excellent dynamic response, exhibiting negligible overshoot in turbulent conditions. Model 0861 is electrically de-iced by a solid state heater and demonstrates improved low air-speed sensitivity over less modern designs. These selfregulating heaters do not require thermostats, thereby lowering system complexity and increasing reliability. Specifications Operating Range As specified by user Weight 3 lb. max. / 1.4 kg Output Synchro or resolver, RVDT or potentiometer Heater Power 115 volts, 400 Hz Certification TSO-C54
датчик имеет два выхода синхро и RVDT. аналоговый сигнал с выхода синхро поступает на SMYD, а также на контроллер
Model 0020 Electronic Signal Conditioning Module This module, when used with either Model 0012 or Model 0861 AOA transmitters, supplies regulated power to transmitter potentiometers and internal circuitry which processes transmitter signals. Model 0020 can be specified to have outputs for controlling a number of indicators, indexes and stall warning devices. Model 0020 operates on 28 VDC power and features modular, plug-in electronics for easy servicing. Circuitry for flap position inputs and a pressto-test function are optional. Specifications Temperature Limits Operating -65°F to +160°F (-54°C to +71°C) Nonoperating -85°F to +160°F (-65°C to +71°C) Weight 3 lb. max. / 1.4 g Power 10 watts max.
|
Інтерфейс Resolver 737NG AOA для SMYD |
SMYD это концентратор данных. имеет цифровые выходы.
контроллер 0020 имеет многоуровневый фильтр валидации сигнала. основная проблемма, это переменное напряжение питания датчика, от которого зависит точность измерения. но все это учтено и выдать в сеть ARINC ошибочный сигнал теоритически невозможно. при каждом включении контроллера, загрузка конфигурации и полный тест из внешней памяти.
как опция на борту мог устанавливаться показометр
Model 0032 AOA Indicator The design of a complete angle of attack system would include the Model 0032 AOA indicator along with our 0020 AOA computer, 0861 AOA sensor and 0031 indexer. During flight tests, all necessary data will be obtained to allow for calibrating the AOA computer and for establishing the indicator dial face design in order to match the unique performance characteristics of a particular aircraft. Once calibrated and equipped with a new dial face, the indicator will accurately display compensated AOA and stall margin. This data is very useful to the pilot during approach or when executing maximum climb maneuvers.
или
Model 0030 AOA Indicator Model 0030 AOA indicator provides the pilot with a highly accurate, easy-to-read display AOA for various aircraft configurations. The dial face of the indicator displays cruise, takeoff or approach, stall warning and stall markings. It provides the drive power to AOA potentiometers and combines the circuitry of the Model 0020 with the display of the Model 0032. During wind sheer recovery, the aircraft is rotated to the optimum AOA. The pilot is relieved of the duty to search for stick shaker by pitching up in small increments, saving valuable time and altitude.
первый работает только от сигнала контроллера 0020, а второй и от сигнала контроллера и напрямую от сигнала датчика. цена вопроса 80 000 баксов.
но на максе мог стоять датчик угла атаки из этой же серии, но имеющий кроме аналоговых также цифровый выход системы ARINC 429. об этом говорил уже после первой катастрофы инженер, обвинив боинг в том, что он на максе использовал несертифицированный для этой модели датчик. цифровой сигнал с выхода этого датчика не имел систем валидации сигнала, а сертификация на электро-магнитную совместимость непроводилась. позже это вылилось в требование американского регулятора к боингу, разделить проводку, отдельно с аналоговыми сигналами переменного напряжения и кодовых линий связи для исключения взаимных наводок.
по всем догадкам, пресловутый мкас использовал невалидный цифровой сигнал напрямую от датчика. как по сети гулял ошибочный цифровой сигнал - загадка. однозначно софт тут нипричем. механическая поломка датчиков практически исключается, потому как идентичная ошибка возникала на двух датчиках на одном самолете и на третьем датчике на втором самолете. ошибка в оцифровке в модуле 0020 тоже почти исключается, потому как на НГ ниразу не проявлялась. остается только МКАС с кривыми ручками амеровских инженеров. а как хотелось повесить все на индусов.