Если руководство боинга по замене этих датчиков действительно не предусматривает никакой калибровки, то самое время задать боингу еще несколько неудобных вопросов.
Предусматривает, не получится.
Ради интереса приведу FIM для NG (ошибка 34-21123 - No AOA Reference Signal). При этой ошибке выпадают сообщения ALT и SPD.
The maintenance message is identical for the left and right air data inertial reference systems (ADIRS). The left ADIRS maintenance message is shown on the ADIRS L BITE page on the control display unit (CDU). The right ADIRS maintenance message is shown on the ADIRS R BITE page on the CDU.
The 28v ac stby bus supplies a servo reference voltage to the left ADIRU and to the left angle of attack (AOA) sensor. The 28v ac xfr bus 2 supplies servo reference voltage to the right AIDRU and to the right AOA sensor.
This message shows when the ADIRU does not receive a 28v ac reference signal.
This fault causes the status code 24 to show on the inertial system display unit (ISDU).
This fault causes the ALT flag to show on the altimeter indicator and the SPD flag to show on the airspeed indicator.
Possible Causes
1)Wiring problem
2)ADIRU LEFT EXCITE circuit breaker, C425 or ADIRU RIGHT EXCITE circuit breaker, C426
3)AOA
Initial Evaluation
For the left ADIRU:
Make sure that this circuit breaker is closed:
CAPT Electrical System Panel, P18-2
Do the applicable ADIRS BITE procedure 34-21 TASK 801 (сброситьошибки, ошибкивдальнейшемнепроявились, поэтому) -
If the maintenance message does not show on the CDU and the status code does not show on the ISDU,
then you corrected fault.
Вроде ничего, что отличалось бы от предварительного отчета. Откуда боинг пишет о калибровке? Ранее
mishk давал описание установочной процедуры с выставлениями углов дау (subtask в процедуре на установку) для б737-900. Рамка для выставления углов на NG именуется test fixture, но вот для классики она именуется calibrator (см.фото ниже), а калибровка также является subtask для установочной процедуры (task 27-32-11-404-025-002 Angle of Airflow Sensor Installation).Так же разница в том, что калибровка проводится через SMC (stall management computer), что естественно, так как на NG его заменил SMYD.
Сarefully insert the sensor vane through the fairing from inside the control cabin.
Install the sensor with the gasket, the filler ring, and the 8 mounting screws.
Make sure that the face of sensor aligns with the fuselage outer skin by |0.02 inches or less.
If the sensor does not align with the skin, adjust the filler ring: 1) Remove laminations from the filler ring to make it thinner,
or replace the filler ring to make it thicker. 2) If you install a new filler ring, bond it to the inner face of the skin doubler. 3) Make sure you apply a minimum of 0.0005 inch of adhesive to to the mating surfaces.
NOTE: You can possibly apply 0.010 to 0.030 inch of adhesive to seal correctly.
AOA Sensor Test
S 484-043-002
(1)
Attach a test calibrator to the AOA sensor.
S 864-045-002
(2)
Supply electrical power (AMM 24-22-00/201).
S 734-044-002
(3)
Do a test of the AOA sensor input to the SMC:
NOTE: Use SMC 1 to do this test if you replaced the left AOA
sensor, or use SMC 2 if you replaced the right AOA sensor.
(a)
Turn the AOA sensor to trailing edge down to -20 |1°.
(b)
Push the ON/OFF button on the SMC maintenance control panel on the front of the applicable SMC.
(c)
Make sure that the display on the SMC shows TEST IN PROGRESS and then SYSTEM OK.
(d)
Push the MENU button.
(e)
Make sure that the display shows PRESENT FAULTS?.
(f)
Push the down button as many times as necessary until the display shows GROUND TESTS?
(g)
Push the YES button.
(h)
Make sure that the display shows DISCRETE INPUTS?.
(i)
Push the down button as many times as necessary until the display shows SENSOR TESTS?
(j)
Push the YES button.
(k)
Make sure that the ALPHA value on the SMC display is -20 |1° - aerodynamic offset (left AOA sensor) or -20 |1° + aerodynamic offset (right AOA sensor).
NOTE: The aerodynamic offset is written on the trailing edge
of the AOA sensor.
(l)
Turn the AOA sensor to 0 |1°.
(m)
Make sure that the ALPHA value on the SMC display is 0 |1° - aerodynamic offset (left AOA sensor) or 0 |1° + aerodynamic offset (right AOA sensor).
Turn the AOA sensor trailing edge up to 20 |1°.
(o)
Make sure that the ALPHA value on the SMC display is 20 |1° - aerodynamic offset (left AOA sensor) or 20 |1° + aerodynamic offset (right AOA sensor). 1) Push the ON/OFF button on the SMC.
(4)
Remove the calibrator from the AOA sensor.
Вот и получается, что таки да, процедуры прописаны в руководстве. Не думаю, что на максе калибровка вдруг исчезла из процедуры установки. Вот только указана она в subtask, а техники выполнение их пошагово не указали. Указали только общий номер процедуры. О чем боинг и пишет в пресс-релизе, говоря о формальном подходе при ремонте. Не знаю, как в Batam, но система менеджмента качества говорит о том, что все процедуры ТОиР подлежат детальному документированию. А основателю Лион Эйр только и приходится, что говорить о «предательстве» Боинга и «неэтичном поведении», планируя месть в виде отказа от контракта, потому как больше обвинить не в чем.