Yuha, не пугайте народ. В кокпите всего то две лапочки, которые мигают- одна жёлтая, другая красная. Если не нравится, что они мигают, лёгким нажатием, вуа-ля и уже ни чего не мычит и не мигает.
...компы знают шо делают и лишнюю инфу экипажу ни куда не впечатывают... такого рода информация будет видна только при распечатках после полётных репортов
Лампа - лампой (про принцип темной кабины - помнб ышшо
), а как же с вот этим? Цитирую:
*******************************************************************************
ECAM is actually a series of systems designed to work in unison to display information to the pilots in a quick and effective manner. Sensors placed throughout the aircraft, monitoring key parameters, feed their data into two SDACs (System Data Acquisition Concentrator) which in turn process the data and feed it to two FWCs (Flight Warning Computers.) The FWCs check for discrepancies in the data and then display the data on the ECAM displays through the three Display Management Computers (DMC). In the event of a fault the FWCs generate the appropriate warning messages and sounds. More vital systems are routed directly through the FWCs such that failures in them can still be detected even with the lose of both SDACs. The whole system can continue to operate even with a failure of one SDAC and one FWC.
Failures are classed by importance ranging from level 1 failures to level 3 failures. In the event of simultaneous failures the most critical failure is displayed first. The warning hierarchy is as follows:
* Level 3 Failures - Red Warnings, situations that require immediate crew action and that place the flight in danger. For example an engine fire or loss of cabin pressure. They are enunciated with a red master warning light, a warning (red) ECAM message and a continuous repetitive chime or a specific sound or a synthetic voice. The chime can be silenced by pressing the master warning push button.
* Level 2 Failures - Amber Cautions, failures that require crew attention but not immediate action. For example air bleed failure or fuel fault. They have no direct consequence to flight safety and are shown to the crew through an amber master caution light, a caution (amber) ECAM message and a single chime.
* Level 1 Failures - Cautions, failures and faults that lead to a loss of system redundancy, they require monitoring but present no hazard. Examples include the loss of DMC3 when not in use. Level 1 failures are enunciated by a caution (amber) ECAM message only (no aural warning).
************************************************************************************
А компы сами ничего не знают. Их люди программируют в конце концов. Могут чего-то и недоучесть. По простой причине, что комбинаций всех возможных случаев стоко, что никакой логики на все не напасешься. Ну кто, например будет шо-то придумывать дляпрактически невероятного случая выхода из строя сразу всех датчиков воздушного давления на борту? Ситуация ж недопустимая по нормам летной годности. Вон на предыдущих страничках расшифровки данных ACARS (это ж данные той самой ECAM, как я понял) сколько было высыпано всяких отказов, пока этот сымый ECAM не допер, наконец, что система измерения воздушно-скоростных параметров не пашет...