If an engine slowly loses power – or if, when the thrust lever is moved, the engine does not respond – the airplane will experience asymmetric thrust. This may be partly concealed by the autopilot's efforts to maintain the required flight condition.
As is the case with flameout, if no external visual references are available, such as when flying over the ocean at night or in IMC, asymmetric thrust may persist for some time without the flight crew recognizing or correcting it. In several cases, this has led to airplane upset, which was not always recoverable. As stated, this condition is subtle and not easy to detect.
Symptoms may include:
- Multiple system problems such as generators dropping off-line or low engine oil pressure.
- Unexplained airplane attitude changes.
- Large unexplained flight control surface deflections (autopilot on) or the need for large flight control inputs without apparent cause (autopilot off).
- Significant differences between primary parameters from one engine to the next.
If asymmetric thrust is suspected, the first response must be to make the appropriate trim or rudder input. Disconnecting the autopilot without first performing the appropriate control input or trim may result in a rapid roll maneuver.
Краткий перевод:
Если двигатель медленно теряет мощность, самолет будет испытывать асимметричную тягу. Это может быть частично скрыто усилиями автопилота по поддержанию требуемых условий полета. Если внешние визуальные ориентиры недоступны, например, при полете в IMC, асимметричная тяга может сохраняться в течение некоторого времени без распознавания или коррекции со стороны летного экипажа. В некоторых случаях это приводило к попаданию борта в сложное пространственное положение, из которого не всегда удавалось вывести. Как уже говорилось, это состояние незаметно, и его нелегко обнаружить.
Если есть подозрение на асимметричную тягу, первая реакция должна заключаться в триммировании или задействовании руля направления. Отключение автопилота без предварительного ввода соответствующего управляющего воздействия или триммирования может привести к резкому крену.